12 de enero de 2013


Selmana Santa

 

Nel pasáu mes d’Agostu tuvi entreteníu con diversos llibros publicaos sobre la historia moderna d’Asturies que me permitieron evocar dellos fechos de la mio adolescencia. El 20 de marzo de 1967 tolos periódicos de la rexón asturiana publicaben la siguiente noticia: “El Gobierno ha cursado una circular a todos los estamentos por la que se recuerda que desde las 12 horas del jueves Santo, dia 23 del actual, hasta las 13 horas del domingo de Resurrección, se suspenderá cualquier tipo de espectáculo público, incluso cabarets, sin más excepción que algún concierto sacro, representación teatral o cinematográfica de carácter única y exclusivamente religioso u otros de índole análoga. Ninguna audición hablada de carácter frívolo será permitida desde el día y hora citados. Las audiciones habrán de acomodarse a la austeridad y gravedad propias de la Semana Santa. Así mismo queda prohibida toda clase de publicidad durante los dias Jueves, Viernes y Sábado Santo, hasta la mañana del Domingo de Resurrección”.

 La nota firmábala’l Delegau Provincial del Ministeriu d’Información y Turismo. A estes altures del tercer mileniu de nuestra era, muncha xente nacía nos años 70 pue pensar que esto ye un inventu salíu d’otra galaxia. Pero ye una situación cierta que me presta muncho recordar, porque siendo guaje ninguna fecha yera tan bien aprovechada como los tres días finales de la Selmana Santa. Encontrábeste con que nun había espectáculos; los chigres y cualquier tipo de comerciu taben pesllaos; nun funcionaben los autobuses ni la mayor parte de los trenes y los “carboneros”; suspendíense les competiciones deportives y namás se permitía dir a misa con cara desgraciau, a rezar ante los santos que teníen tapá la cabeza. ¿Qué podíamos facer entonces les camaretaes de rapazos en feches tan sagraes?. Pues simplemente pasalo perbien. Ninguna fecha del añu yera de tantu xaréu pa nosotros. Xuntábemenos dos docenes de collacios caún cola su bicicleta y díbemos d’excursión hasta’l puertu Tarna o hasta Uvieu o Xixón llevando tienda campaña, bocadiellos, bebida y otres provisiones hasta volver del periodu vacacional. El tramu que va d’El Entregu a Tarna recorríase n’etapes “como ye natural” y ca vez que paraba el pelotón yera pa entamar dalgún númberu festivu. Al llegar a la altura La Chalana, yera’l momento del bañu, pero en marzo tovía nun podíes ponete en bañador. Había xente a reventar y teníemos tol tiempo necesariu pa observar los pozos de agua cristalino que díbemos visitar pol verano. Y despachábemos el primer bocadiellu, tumbaos nel prau enorme a la derecha’l riu, de pación verdina y más cómoda que cualquier alfombra oriental. Debaxo’l puente de la carretera que va d’Entralgo a Villoria l’agua arremansaba a tolo ancho y el riu tenia aspeutu de piscina de fondura considerable; allá na época veraniega, los que presumíen de nadadores tirábense de calón desde la parte riba’l puente ante la espectación por mostrar estilu y valentía. Siento verdadera pena pasar agora per La Chalana y ver un desiertu nes riberes del riu. Hay que pone-y una medalla d’oru al Conceyu de Llaviana por saber despreciar una fuente d’ingresos tan importante pa la xente de la Cuenca qu’ellí diba a pasar el día; la Corporación nun movió undeu pa day al sitiu unes infrastructures turístiques que diben contribuir de sobra a la riqueza de la zona. Pensaremos que yeren otros tiempos y otros dirigentes políticos. Nestos llugares desarrollábase “La Aldea Perdida” y paezme qu’el Conceyu de Llaviana dio muestres de la Oportunidá Perdía. Garrábemos nuevamente la bicicleta y carretera p’alantre. Facíense dalgunes paradines n’El Condáu, Puente d’Arcu, Rusecu y Tanes. Pero’l descansu seriu nun llegaba hasta Campu Casu. Siempre se concidía con otros “ciclistas” de distintes procedencies pa montar d’alguna fiesta colectiva na plaza’l Ayuntamientu. Si facía sol, almirabes la grandeza de la peña El Piquero, onde s’asienta a la so falda la población. Siempre alcontrábemos cariñosa acoyida de los munchos compañeros casinos que diben al nuestru Institutu d’El Entregu y que s’esforzaben en mostranos les buenes coses d’aquel Conceyu que presume de tener vaques de raza propia y una riqueza envidiable poles perres que manden los parientes que marcharon a facer les Amériques al otru llau del Atlánticu. Recuerdo un añu qu’acampemos en Caliao tres dies, concidiendo con que taben ellí mozos de diverses nacionalidaes pertenecientes a un grupu que llamaben “Los Traperos de Emaús”. Pudiemos chapurriar el pocu inglés o francés que sabíemos del bachiller y prestó a esgaya la experiencia. Sobretoo reconocimos el méritu de unos rapazos universitarios que trabayaben desinteresadamente pola xente necesitao ensin pidir nada empara; na Comarca del Nalón nun conocíemos asociaciones asemeyaes. Fueron varios los años que lleguemos hasta Tarna, onde armemos la tienda campaña en dalgún espaciu resguardau de la nieve. Puedo añadir poco sobre les maravilles del paisaxe que tien la ruta, les viesques frondoses d’El Gamonal, El Negru y Retriñón; los valles pequeñinos que dexa’l ríu entre montes casi inaccesibles. Pero ye una excursión del mayor interés pa facela andando o en bicicleta. Nunca en coche. Tendréis sensaciones irrepetibles col gorgolitu de los páxaros o viendo espantase a los esguilos o rebecos cuando sienten los paisanos acercase. Poques coses s’asemeyen a una carrera de caballos salvaxes que tovía viven al so aire pelos montes qu’arrodien el paisaxe. Particularmente hubi pásalo mal cuando una manada de xabalinos despertónos pela nueche buscando alimentu. Pero valió’l casu pa poder contalo y tomar nota de los riesgos que conlleva llegar desinformau a cualquier parte que desconoces. Andar per Tarna implicaba obligación de visitar la Fuente La Nalona, regueru pequeñin que va engrandeciendo hasta acolumbrar San Esteban de Pravia. Y sin apartase muncho del senderu, ye pecao dexar de ver la cueva Tunel de Boyo, monumento que construyó la naturaleza pa que gozaren los entendíos de les coses bien feches. Llegaba’l Domingo Santu y yera menester dar la vuelta a casa. La radio ya ponía discos dedicaos y la Iglesia llevantara’l llutu pol Señor. El camín yera cuesta abaxo y tardábase muy poco en llegar. Ya teníemos chigres abiertos pa tomar culinos de sidra y l’ambiente yera’l de tol añu. Terminárase la Selmana Santa cumpliéndose los preceutos del Gobiernu, y teníemos que poner el despertador n’hora pa llegar al Institutu a les ocho la mañana…

 
J.Aurelio Rabanal

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